Παρασκευή 30 Μαρτίου 2012

Οι ραψωδίες της Οδύσσειας έγιναν κόμικς



Στον εικονογραφημένο κόσμο των κόμικς μεταφέρεται ένα από τα πιο διάσημα έπη του κόσμου, η πασίγνωστη Οδύσσεια του Ομήρου, χάρη στη δουλειά δύο Ελλήνων που πρωτοπόρησαν και τη δεκαετία του '80 μεταφέροντας σε κόμικ 11 κωμωδίες του Αριστοφάνη.
Οι 24 ραψωδίες της Οδύσσειας κυκλοφορούν πλέον και σε κόμικ, ή graphic novel όπως είναι η πιο μοντέρνα ονομασία, από τις εκδόσεις Μεταίχμιο, σε μια έκδοση που φέρει την υπογραφή του Τάσου Αποστολίδη και του Γιώργου Ακοκαλίδη. Ο πρώτος είναι συγγραφέας και εκπαιδευτικός ενώ ο δεύτερος γελοιγράφος-σκιτσογράφος. Οι δύο τους είχαν επιμεληθεί και την έκδοση «Αριστοφάνους κωμωδίες σε κόμικς» που την δεκαετία του 1980 σάρωσε πουλώντας πάνω από 750.000 αντίτυπα, ενώ μεταφράστηκε και σε αρκετές γλώσσες.
Τώρα, 30 χρόνια μετά τον Αριστοφάνη, οι δύο συνεργάτες επανέρχονται με τον Όμηρο και πρωτοπορούν με την εξάτομη έκδοση της Οδύσσειας, καθώς είναι η πρώτη φορά που μεταφέρεται το συγκεκριμένο έργο σε κόμικ. Κάθε τόμος περιέχει 4 ραψωδίες του ομηρικού έπους και τα καρέ είναι άψογα σχεδιασμένα, εστιάζοντας στην δράση, ενώ οι διάλογοι ακολουθούν το σενάριο του αρχαίου ποιητή, αν και σε λίγο πιο «ελεύθερη» απόδοση με μοντέρνες εκφράσεις.
Να σημειωθεί ότι το κόμικ της Οδύσσειας χρειάστηκε 4 χρόνια για να ολοκληρωθεί και η έκδοση αποτελείται από 246 σελίδες, με 1200 εικόνες και 1500 διαλόγους.

Φωτογραφική έκθεση για τα Προσφυγικά της λεωφόρου Αλεξάνδρας



Μικρές προσωπικές ιστορίες ανθρώπων που έζησαν την προσφυγιά, ξεριζωμένοι από τον τόπο τους, ακολουθεί ο φακός της Κλεοπάτρας Χαρίτου που επί μια δεκαετία φωτογράφιζε τις προσφυγικές πολυκατοικίες, της Λ. Αλεξάνδρας.
Τώρα, εκθέτει μια σειρά από αυτήν τη δουλειά της, από την ερχόμενη Πέμπτη, 5 του μηνός, στο Μουσείο Μπενάκη, με τίτλο «Τα Προσφυγικά της Λ. Αλεξάνδρας».
Οι εικόνες, είναι ίσως και από τα τελευταία φωτογραφικά ντοκουμέντα που συνδέονται με τη μνήμη των Μικρασιατών προσφύγων που κατοίκησαν εκεί. Ο φωτογραφικός της φακός, αποτυπώνει τα εσωτερικά των διαμερισμάτων με τα εναπομείναντα αντικείμενα των ενοίκων και τα κλιμακοστάσια των πολυκατοικιών, πώς αυτά παρέμειναν από τότε που οι χώροι εγκαταλείφθηκαν, μετά την πώλησή τους στην Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου, το 2001.
Τα Προσφυγικά της Λεωφόρου Αλεξάνδρας στο σύνολό τους, απαριθμούν 228 διαμερίσματα. Σχεδιάστηκαν από τους αρχιτέκτονες Κίμωνα Λάσκαρι και Δημήτρη Κυριακό. Χτίστηκαν το 1933, προκειμένου να στεγάσουν πρόσφυγες από τη Μικρά Ασία.
Αποτελούν χαρακτηριστικό δείγμα Μοντέρνας Αρχιτεκτονικής στην Ελλάδα και το πρώτο δείγμα λαϊκής πολυκατοικίας, ενώ συγκαταλέγονται ανάμεσα στα 113 πιο σημαντικά έργα της Ελληνικής Αρχιτεκτονικής του 20ου αιώνα.
«Οι Προσφυγικές Πολυκατοικίες της Αλεξάνδρας» εξηγεί στον κατάλογο της έκθεσης, ο δημοσιογράφος Νίκος Βατόπουλος, απεκδυόμενες από τις αρτ ντεκό εφαρμογές της αστικής Αθήνας της ίδιας εποχής, μοιάζουν να έχουν το θάρρος να είναι ο εαυτός τους, καθώς υψώνονται σε παράλληλες σειρές, σαν lego από μπετόν και πέτρα, λειτουργικές εφαρμογές ενός αυστηρού, μηχανιστικού και κλινικά απονευρωμένου Bauhaus. Ο φακός της Κλεοπάτρας Χαρίτου τα περνάει στην αθανασία με τον πιο λεπταίσθητο και διεισδυτικό τρόπο, δινόντάς τους το αποτύπωμα ενός πολύτιμου λίθου εν μέσω μία αστικής θάλασσας ανωνυμίας».
Στον συνοδευτικό κατάλογο επίσης, ο ιστορικός τέχνης και φωτογραφίας Ιαν Τζέφρεϊ σχολιάζει πως «Η είσοδος σ' έναν τέτοιο χώρο πρέπει να γίνεται με πολλή προσοχή. Μπορεί να μοιάζουν με φωτογραφίες, αλλά λειτουργούν ταυτόχρονα σαν σχεδιαγράμματα, καθοδηγώντας την προσέγγισή μας- υπάρχει ακόμα και μια φωτογραφία που αποτυπώνει ένα ζευγάρι πατερίτσες: η έσχατη βοήθεια κίνησης σε δύσκολες συνθήκες...».
Η Κλεοπάτρα Χαρίτου σπούδασε φωτογραφία στη Νέα Υόρκη και στην Βρετανία. Από το 2005, ζει και εργάζεται στην Αθήνα κι έχει αρκετές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στο ενεργητικό της, ενώ σαν φωτογράφος πλατό, έχει φωτογραφήσει, μεταξύ άλλων, τις κινηματογραφικές ταινίες: «Πέρα από την πόλη» του Κώστα Γιάνναρη, «Hardcore» του Ντένη Ηλιάδη, «SAFE SEX» των Ρέππα και Παπαθανασίου, «Πολίτικη Κουζίνα» του Τάσου Μπουλμέτη και πολλές τηλεοπτικές σειρές .
Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 6 Μαΐου.